Οι καταστάσεις αυτές έχουν έναν κοινό παρονομαστή που είναι η φλεγμονή.

Όσο αυξάνεται η φλεγμονή σε μία αθηροσκληρωτική βλάβη, τόσο αυξάνει και ο κίνδυνος για έμφραγμα του μυοκαρδίου ή εγκεφαλικό επεισόδιο. Αντίστοιχα, όσο αυξάνεται η φλεγμονή στον πλακούντα, τόσο μεγαλώνει και ο κίνδυνος για πρόωρο τοκετό, προεκλαμψία ή ελλιποβαρή νεογνά.

Σήμερα, πιστεύεται ότι η φλεγμονή στα ούλα μπορεί να επηρεάσει τις φλεγμονές στα αγγεία και τον πλακούντα με δύο κύρια τρόπους:

1. Τα μικρόβια από την οδοντική πλάκα εισέρχονται στην αιματική κυκλοφορία, όταν τα ούλα αιμορραγούν, και φτάνουν στις αθηροσκληρωτικές βλάβες ή στο έμβρυο/πλακούντα όπου και επιδεινώνουν την προϋπάρχουσα φλεγμονή.

2. Η φλεγμονή στα ούλα προκαλεί την ανάπτυξη συστεμικής φλεγμονής η οποία, με τη σειρά της, ενισχύει την προϋπάρχουσα φλεγμονή στις αθηροσκληρωτικές βλάβες ή στο έμβρυο/πλακούντα

Συνεπώς, η θεραπεία της Περιοδοντίτιδας δεν πρέπει να θεωρείται ότι προσβλέπει μόνο στη διατήρηση των δοντιών στο στόμα αλλά και στη διατήρηση της γενικότερης καλής υγείας του ασθενή.

Καρδιαγγειακά νοσήματα και περιοδοντική νόσος

Καρδιαγγειακά νοσήματα και περιοδοντική θεραπεία

Πολλοί ασθενείς εμφανίζουν διάφορα καρδιαγγειακά νοσήματα, όπως στηθάγχη, έμφραγμα, εγκεφαλικό, υπέρταση, καρδιακή ανεπάρκεια, καρδιακές αρρυθμίες κ.α. Ο οδοντίατρος πρέπει να ενημερώνεται λεπτομερώς από τον ασθενή για όλα αυτά τα νοσήματα, ώστε να μπορέσει να προφυλάξει τον ασθενή από δυσάρεστες επιπλοκές. Έτσι, για παράδειγμα, δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται οδοντιατρικά ασθενείς με:

• ασταθή στηθάγχη
  • πρόσφατο έμφραγμα, όταν δηλαδή έχουν περάσει λιγότεροι από έξι μήνες
  • πρόσφατο εγκεφαλικό επεισόδιο, όταν δηλαδή έχουν περάσει λιγότεροι από έξι μήνες
  • αγγειακά μοσχεύματα, όταν δηλαδή έχει περάσει λιγότερος από ένας μήνας
  • μη ελεγχόμενη υπέρταση ( > 210/120 mmHg)

Επίσης, ασθενείς που παίρνουν αντιπηκτική αγωγή, ίσως, χρειαστεί να τροποποιήσουν την αγωγή αυτή κατά την περιοδοντική θεραπεία ή τις εξαγωγές.

Ακόμα, κάποια φάρμακα που λαμβάνονται για την υπέρταση ενδέχεται να προκαλέσουν διόγκωση στα ούλα των ασθενών, δημιουργώντας αισθητικό πρόβλημα και δυσκολία στη στοματική υγιεινή.

Τέλος, σε περιπτώσεις κινδύνου ενδοκαρδίτιδας, ο ασθενής μπορεί να χρειαστεί να λάβει αντιβίωση πριν από το οδοντιατρικό ραντεβού.

Σε κάθε περίπτωση, ο οδοντίατρος, σε συνεννόηση με τον καρδιολόγο του ασθενή, μπορεί να τροποποιήσει τη θεραπεία και τα φάρμακα που λαμβάνει ο ασθενής, για να πραγματοποιηθούν οι οδοντιατρικές εργασίες με τον πιο ασφαλή τρόπο.

Συσχέτιση περιοδοντίτιδας με καρδιαγγειακά νοσήματα

Διαβήτης και περιοδοντική νόσος

Γενικά

Ο διαβήτης θεωρείται μία σοβαρή νόσος. Το σώμα δεν παράγει ή δεν χρησιμοποιεί κανονικά την ινσουλίνη.

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που χρειάζεται ο οργανισμός για τη μετατροπή των σακχάρων σε ενέργεια, η οποία είναι απαραίτητη για την καθημερινή ζωή. Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πάσχουν από διαβήτη και εκατομμύρια, επίσης, δεν γνωρίζουν ότι είναι διαβητικοί.

Εάν εσείς γνωρίζετε ότι πάσχετε από διαβήτη, θα ξέρετε, ασφαλώς, ότι είναι σημαντικό για τους διαβητικούς να παρακολουθούν την πορεία της ασθένειάς τους και να την ελέγχουν με δίαιτα, άσκηση ή και με φάρμακα.

Εντούτοις, μπορεί να αγνοείτε ότι η καλή στοματική υγεία όχι μόνο εμποδίζει τις φλεγμονές στο στόμα αλλά και επιδρά σημαντικά και στον έλεγχο του διαβήτη.

Διαβήτης και περιοδοντική νόσος. Μια αμφίδρομη σχέση
Διαβήτης και περιοδοντική θεραπεία

Εγκυμοσύνη και περιοδοντική νόσος

Γενικά

Όταν είστε έγκυος, ασφαλώς γνωρίζετε πόσο σπουδαίο είναι να παίρνετε ειδικές φροντίδες για το σώμα σας. Οφείλετε, όμως, να γνωρίζετε ακόμη ότι η εγκυμοσύνη είναι μία περίοδος κατά την οποία πρέπει να φροντίζετε ιδιαίτερα τα δόντια και τα ούλα σας.

Οι ορμονικές αλλαγές στο σώμα μπορεί να κάνουν πιο ευαίσθητα τα ούλα στην επιβλαβή οδοντική πλάκα που σχηματίζεται πάνω στα δόντια και έτσι μπορεί να αυξήσουν την πιθανότητα να εμφανίσετε ουλίτιδα.

Επιπλέον, αν ήδη έχετε κάποια σημάδια ουλίτιδας, αυτή μπορεί να χειροτερεύσει κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Γι’ αυτό, όταν είστε έγκυος, πρέπει να φροντίζετε να έχετε καλή στοματική υγιεινή, δηλαδή να βουρτσίζετε καλά τα δόντια σας τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα και να κάνετε χρήση του οδοντιατρικού νήματος τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.

Συνδυάζοντας αυτήν τη ρουτίνα με μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή και συχνές επισκέψεις στον Οδοντίατρό σας για έλεγχο, όχι μόνο θα προστατεύσετε τα δόντια σας, αλλά θα συμβάλετε και στη φυσιολογική ανάπτυξη του μωρού σας.

Ποιά τα σημάδια της ουλίτιδας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;
Συσχέτιση περιοδοντίτιδας με επιπλοκές της κύησης

Κάπνισμα και περιοδοντική νόσος

Γενικά

Πολλοί καπνιστές εμφανίζουν μικρή ή καθόλου αιμορραγία στα ούλα, με αποτέλεσμα να θεωρούν ότι δεν έχουν περιοδοντικό πρόβλημα. Στην πραγματικότητα, όμως, αν καπνίζετε ή μασάτε καπνό, έχετε επτά φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να προσβληθείτε από περιοδοντίτιδα.

Επιπρόσθετα, αν έχετε περιοδοντίτιδα, αυτή συνήθως είναι πιο προχωρημένης βαρύτητας από αυτή που εκδηλώνεται σε μη καπνιστές.

Έτσι, οι καπνιστές εμφανίζουν περισσότερη πέτρα στα δόντια τους, βαθύτερους θυλάκους μεταξύ δοντιών και ούλων και μεγαλύτερη απώλεια στηρικτικού οστού γύρω από τα δόντια τους, σε σχέση με τους μη καπνιστές.

Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι έρευνες έχουν δείξει ότι οι καπνιστές χάνουν περισσότερα δόντια από τους μη καπνιστές λόγω περιοδοντίτιδας.

Πώς το κάπνισμα επηρεάζει την περιοδοντίτιδα;
Κάπνισμα και περιοδοντική θεραπεία
Κάπνισμα και στοματική υγεία
Γιατί έχει νόημα να κόψω το κάπνισμα;