Τι είναι η περιοδοντίτιδα;

periodontitida dentalgroup

Η περιοδοντίτιδα μπορεί να προσβάλλει μερικά ή και όλα τα δόντια. Η βαρύτητα και η ταχύτητα καταστροφής των ιστών ποικίλλει από ασθενή σε ασθενή. Έτσι, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η νόσος εξελίσσεται πολύ γρήγορα, ακόμη και σε νεαρά άτομα. Τις περισσότερες, όμως, φορές, η καταστροφή προχωράει με αργό ρυθμό και είναι πιο εμφανής σε άτομα μέσης ή μεγαλύτερης ηλικίας.

Αν η Περιοδοντίτιδα παραμείνει αθεράπευτη, ενδέχεται να οδηγηθεί ο ασθενής σε απώλεια δοντιών λόγω της καταστροφής του στηρικτικού οστού των δοντιών.

Συμπτώματα περιοδοντίτιδας

Όπως και στην ουλίτιδα, τα ούλα εμφανίζονται πιο κόκκινα και πρησμένα, ενώ αιμορραγούν κατά τη μάσηση ή το βούρτσισμα. Η ένταση, όμως, αυτών των συμπτωμάτων εξαρτάται από τη βαρύτητα της φλεγμονής.

Είναι, επίσης, αξιοσημείωτο ότι, ενώ στην περιοδοντίτιδα έχουμε καταστροφή του οστού γύρω από τα δόντια, οι ασθενείς, συνήθως, δεν εμφανίζουν πόνο. Παρόλα αυτά, λόγω της μείωσης της στήριξης των δοντιών, οι ασθενείς, συχνά, παραπονιούνται ότι τα δόντια τους κουνιούνται και ότι έχουν μετακινηθεί από τη θέση τους. Τέλος, λόγω της καταστροφής του οστού, πολλές φορές, τα ούλα υποχωρούν, απογυμνώνοντας τη ρίζα των δοντιών. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, δημιουργούνται κενά (μαύρα τρίγωνα) μεταξύ των δοντιών και τα δόντια φαίνονται πιο μεγάλα.

Συνοψίζοντας, τα συμπτώματα της περιοδοντίτιδας είναι :

• κόκκινα και πρησμένα ούλα
  • αιμορραγία των ούλων κατά τη μάσηση
  • μετακίνηση των δοντιών (κουνιούνται τα δόντια)
  • υποχώρηση των ούλων
  • απογύμνωση των ριζών
  • κενά μεταξύ των δοντιών

Αίτια της περιοδοντίτιδας

Όπως και στην ουλίτιδα, η κύρια αιτία που προκαλεί την Περιοδοντίτιδα είναι τα μικρόβια (πλάκα) που συσσωρεύονται πάνω στα δόντια στο ύψος της παρυφής του ούλου. Τα μικρόβια της πλάκας προσβάλλουν τα ούλα και προκαλούν φλεγμονή. Λόγω της φλεγμονής, τα ούλα καταστρέφονται και αποκολλώνται από το δόντι, σχηματίζοντας μία σχισμή (θύλακος) μεταξύ του ούλου και του δοντιού.

Καθώς τα μικρόβια αποικίζουν προς το βάθος του θυλάκου, η φλεγμονή επεκτείνεται βαθύτερα, καταστρέφοντας το οστό της γνάθου που στηρίζει το δόντι. Εάν δεν γίνει περιοδοντική θεραπεία, η καταστροφή του οστού συνεχίζεται, με αποτέλεσμα το δόντι να αρχίζει να κουνιέται και, τελικά, μπορεί να πέσει από έλλειψη στήριξης.

Πέρα από τα μικρόβια, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι παράγοντες οι οποίοι, όπως και στην ουλίτιδα, ενώ από μόνοι τους δεν μπορούν να προκαλέσουν περιοδοντίτιδα, εντούτοις επιδεινώνουν τη φλεγμονή, όταν συνυπάρχουν με την πλάκα, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται περισσότερο οστό.

Τέτοιοι παράγοντες είναι:

• το κάπνισμα

• η λήψη ορισμένων φαρμάκων

• ορμονικές διαταραχές κατά την εφηβεία, την εγκυμοσύνη και την εμμηνόπαυση

• ο σακχαρώδης διαβήτης

• η κληρονομικότητα

• το άγχος

• τερηδόνες, παλιές θήκες (στεφάνες) ή γέφυρες που δεν εφαρμόζουν καλά και βοηθούν στην κατακράτηση μικροβίων.

Θεραπεία της περιοδοντίτιδας

Ανάλογα με τη βαρύτητα της νόσου, η θεραπεία μπορεί να γίνει συντηρητικά μόνο με ριζικές αποξέσεις (βαθύς καθαρισμός), ενώ σε πιο επιβαρυμένες καταστάσεις, ενδέχεται να χρειαστεί και κάποια χειρουργική παρέμβαση. Και στις δύο, πάντως, περιπτώσεις, η θεραπεία πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία και στο περιβάλλον του οδοντιατρείου.

Όπως και στην ουλίτιδα, η διατήρηση του αποτελέσματος της θεραπείας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτελεσματική στοματική υγιεινή του ασθενή και τη συμμετοχή του στους περιοδικούς επανελέγχους.

Συντηρητική θεραπεία

Η περιοδοντίτιδα είναι μια φλεγμονώδης καταστροφική νόσος των ούλων και του στηρικτικού οστού των δοντιών η οποία, και όταν θεραπευθεί, δυστυχώς, ΔΕΝ οδηγεί σε πλήρη επούλωση των κατεστραμμένων ιστών. Έτσι, ενώ με τη θεραπεία οι ιστοί ξαναγίνονται υγιείς και σταματάει η περαιτέρω καταστροφή τους, το στηρικτικό οστό που καταστράφηκε γύρω από τα δόντια δεν ξανασχηματίζεται.

Υπάρχουν, βέβαια, και περιπτώσεις, όπου με τη βοήθεια οστικών μοσχευμάτων μπορούμε να αναγεννήσουμε το χαμένο οστό γύρω από τα δόντια. Οι περιπτώσεις, όμως, αυτές αποτελούν τη μειοψηφία και η επιτυχία τους εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από τη μορφολογία της οστικής βλάβης (περισσότερες λεπτομέρειες στα οστικά μοσχεύματα).

Η βασική φιλοσοφία της θεραπείας, όπως και στην ουλίτιδα, συνίσταται στην απομάκρυνση του αιτίου που προκαλεί την περιοδοντίτιδα που δεν είναι άλλο από την μικροβιακή πλάκα/τρυγία (πέτρα) που συσσωρεύεται γύρω από τη ρίζα των δοντιών. Έτσι, αφού γίνει τοπική αναισθησία απομακρύνεται με ειδικά ξέστρα και εργαλεία υπερήχων η τρυγία και η πλάκα που βρίσκονται μέσα στους θυλάκους.

Η διαδικασία αυτή λέγεται ριζική απόξεση και είναι ευρέως γνωστή και ως βαθύς καθαρισμός. Είναι ανώδυνη, αφού γίνεται με τοπική αναισθησία. Παρόλα αυτά, μια μειοψηφία των ασθενών μπορεί να εμφανίσει τις επόμενες ημέρες μικρή ευαισθησία στο κρύο, η οποία, όμως, είναι παροδική και διαρκεί συνήθως 1-3 εβδομάδες.

Οι ριζικές αποξέσεις γίνονται, τις περισσότερες φορές σε 4 ραντεβού. Ένα τεταρτημόριο κάθε φορά, για να είναι πιο άνετη η διαδικασία για τον ασθενή. Σε ειδικές περιπτώσεις, παράλληλα με τις ριζικές αποξέσεις, μπορεί να γίνει και χορήγηση αντιβίωσης.

Στη φάση αυτή, εάν υπάρχουν κακότεχνες εμφράξεις (σφραγίσματα) που ευνοούν την κατακράτηση πλάκας γίνεται λείανση ή ακόμα και αντικατάστασή τους.

periodontologia11
Ριζική απόξεση

Επίσης, μέσα στα πλαίσιο της θεραπείας της Περιοδοντίτιδας γίνεται και εκπαίδευση στη σωστή και αποτελεσματική στοματική υγιεινή που περιλαμβάνει τη χρήση οδοντόβουρτσας, νήματος, μεσοδόντιων βουρτσών και ίσως και κάποιων αντιμικροβιακών διαλυμάτων.

Μόνο με άριστη στοματική υγιεινή από τον ασθενή μπορεί να αποτραπεί η εκ νέου συσσώρευση πλάκας στους θυλάκους και να διατηρηθεί, έτσι, η υγεία των ούλων σε βάθος χρόνου.

Περίπου ενάμιση μήνα μετά τις ριζικές αποξέσεις γίνεται αξιολόγηση της θεραπείας και της στοματικής υγιεινής του ασθενή.

Αν υπάρχει βελτίωση, ο ασθενής μπαίνει σε ένα πρόγραμμα επανελέγχων, ο χρόνος των οποίων καθορίζεται ανά περίπτωση.

Χειρουργική θεραπεία
Ανάπλαση οστού με περιοδοντίτιδα