Λόγω της φλεγμονής καταστρέφονται τα ούλα και το οστό που συγκρατεί τα δόντια, με αποτέλεσμα τα δόντια να κουνιούνται και τελικά να χάνονται.

Η θεραπεία της ουλίτιδας και της περιοδοντίτιδας είναι απαραίτητη, για να αποκατασταθεί η υγεία των ούλων, ενώ με τους οργανωμένους και συστηματικούς επανελέγχους μπορεί να διατηρηθεί η υγεία τους σε βάθος χρόνου.

Τι είναι η ουλίτιδα;

oulitida dentalgroupΗ ουλίτιδα είναι μία φλεγμονώδης νόσος των ούλων.

Αποτελεί την πιο ήπια και συχνότερη μορφή περιοδοντικής νόσου.

Στην ουλίτιδα τα ούλα εμφανίζονται πιο κόκκινα και πρησμένα, ενώ αιμορραγούν κατά τη μάσηση ή το βούρτσισμα.

Η ένταση, όμως, αυτών των συμπτωμάτων εξαρτάται από τη βαρύτητα της φλεγμονής.

Οι ασθενείς με ουλίτιδα δεν εμφανίζουν, συνήθως, πόνο στα ούλα.

Η ουλίτιδα θεραπεύεται εύκολα στο Οδοντιατρείο με αποτρύγωση (απλός καθαρισμός), ενώ για τη μετέπειτα διατήρηση της υγείας των ούλων απαιτείται από τον ασθενή καθημερινή και αποτελεσματική στοματική υγιεινή (βούρτσισμα-νήμα) και τακτικός έλεγχος.

Αίτια της ουλίτιδας

Η κύρια αιτία που προκαλεί την ουλίτιδα είναι η συσσώρευση μικροβίων πάνω στα δόντια. Μέσα στο στόμα όλων των ανθρώπων υπάρχουν, φυσιολογικά, δισεκατομμύρια μικρόβια. Αν δεν βουρτσίζουμε αποτελεσματικά και σε καθημερινή βάση τα δόντια μας, τότε τα μικρόβια αυτά προσκολλώνται στα δόντια, οργανώνονται σε ομάδες και σχηματίζουν την οδοντική μικροβιακή πλάκα ή απλά την πλάκα.

Στη συνέχεια, τα μικρόβια της πλάκας προσβάλλουν τα ούλα και προκαλούν φλεγμονή, η οποία οδηγεί στην καταστροφή των ούλων.

Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι άλλοι παράγοντες οι οποίοι, ενώ από μόνοι τους δεν μπορούν να προκαλέσουν ουλίτιδα, εντούτοις επιδεινώνουν τη φλεγμονή στα ούλα, όταν συνυπάρχουν με την πλάκα. Τέτοιοι παράγοντες είναι:

• το κάπνισμα

• η λήψη ορισμένων φαρμάκων

• ορμονικές διαταραχές κατά την εφηβεία, την εγκυμοσύνη και την εμμηνόπαυση

• η κληρονομικότητα

• το άγχος

• τερηδόνες, παλιές θήκες (στεφάνες) ή γέφυρες που δεν εφαρμόζουν καλά και βοηθούν στην κατακράτηση μικροβίων

Εάν η ουλίτιδα δεν θεραπευθεί έγκαιρα, υπάρχει κίνδυνος να εξελιχθεί σε Περιοδοντίτιδα, η οποία είναι και πιο καταστροφική.

Θεραπεία της ουλίτιδας

Η ουλίτιδα είναι μια φλεγμονώδης, καταστροφική νόσος των ούλων, η οποία, όταν θεραπευθεί, οδηγεί σε πλήρη επούλωση των ούλων. Η θεραπεία είναι απλή και απαιτεί, ανάλογα με την περίπτωση, 1-3 επισκέψεις στο οδοντιατρείο.

Η βασική φιλοσοφία της θεραπείας συνίσταται στην απομάκρυνση του αιτίου που προκαλεί την ουλίτιδα που δεν είναι άλλο από τη μικροβιακή πλάκα/τρυγία (πέτρα) που συσσωρεύεται στα δόντια.

Η πλάκα και η πέτρα απομακρύνονται με ειδικά ξέστρα και εργαλεία υπερήχων.

Η διαδικασία αυτή λέγεται αποτρύγωση και είναι γνωστή και ως «απλός καθαρισμός». Είναι ανώδυνη και, τις περισσότερες φορές, δεν χρειάζεται τοπική αναισθησία.

Σ’ αυτήν τη φάση, εάν υπάρχουν κακότεχνες εμφράξεις (σφραγίσματα) που ευνοούν την κατακράτηση πλάκας, γίνεται λείανση ή ακόμα και αντικατάστασή τους.

oulitidacase

Επίσης, μέσα στο πλαίσιο της θεραπείας της ουλίτιδας, περιλαμβάνεται και η εξάσκηση στη σωστή και αποτελεσματική στοματική υγιεινή που περιλαμβάνει τη χρήση της οδοντόβουρτσας, του νήματος και, ίσως, και κάποιων αντιμικροβιακών διαλυμάτων. Μόνο με άριστη στοματική υγιεινή από τον ασθενή μπορεί να αποτραπεί η εκ νέου συσσώρευση πλάκας και, έτσι, να διατηρηθεί η υγεία των ούλων, σε βάθος χρόνου.

Ένα περίπου μήνα μετά την αποτρύγωση γίνεται αξιολόγηση της θεραπείας και συμπληρωματική αποτρύγωση, όπου και αν χρειάζεται. Παράλληλα, αξιολογείται και η στοματική υγιεινή του ασθενή. Μετά τη θεραπεία, ακολουθούν περιοδικοί επανέλεγχοι, συνήθως κάθε 6-12 μήνες, για να αποφευχθεί η υποτροπή της ουλίτιδας.